Gå till innehåll Gå till navigation
För journalister och fotografer
Detalj från Edvard Munchs tavla Skriet - Foto: © Munch Museum_Munch-Ellingsen Gruppen_BONO 2011
  |
Detalj från Edvard Munchs tavla Skriet Foto: © Munch Museum_Munch-Ellingsen Gruppen_BONO 2011

En miljon har hört Norges skrik

Norges Skrikkampanj, med en film som uppmanar människor att ladda upp sina skrik har slagit mycket väl ut och har setts av mer än en miljon personer.
Pressmeddelande – Oslo 18 feb 2013

Den 23 januari lanserade Visitnorway kampanjen ”Världens längsta skrik” med en film som bygger på Edvard Munchs kända tavla Skriet. Filmen skapades för att hylla Munchåret och den vackra norska naturen och samtidigt uppmana tittarna till att ladda upp sina egna skrikfilmer.

Målet för kampanjen, att filmen ska visas mer än en miljon gånger innan den sista februari, uppnåddes redan i fredags och personer från 152 länder har besökt kampanjsidan på Visitnorway. Totalt tusen filmer har laddats upp och lagts till den ursprungliga filmen, som sedan starten den 23 januari har vuxit från 45 sekunder till ett långt skrik på 40 minuter, skapat av människor från hela världen.

Skrikkampanjen är ett resultat av ett målinriktat arbete med att hitta nya och Innovativa sätt att få uppmärksamhet om Norge som turistland. Tanken är att alltid använda naturen som en ram för aktiva upplevelser, starka känslor och samtidigt göra det på ett kul sätt. Filmen i sig är spektakulär, men det är ambitionen att skapa ”världens längsta skrik”, som har skapat rubriker världen över. Spaniens fjärde största nationella TV kanal har visat filmen i sin helhet på sina nyhetssändningar, Skriet har också visats på MTV och kanal 100 i Ryssland samt CNN. Kampanjen har fått en hel del redaktionell uppmärksamhet i stora och små tidningar världen över. Los Angeles Time, Boston Globe, The Telegraph, Dagens Nyheter, Ekstra Bladet, De Telegraf och La Stampa Daily Mail har alla skrivit om världens längsta skrik i sina tidningar. Nyheten sprider sig hela tiden till nya länder även utanför Visitnorways prioriterade marknader och stora tidningar i Ungern, Grekland, Turkiet, Israel, Malaysia, Bulgarien och Litauen har skrivit om kampanjen.

Kampanjen har även fått god spridning i sociala medier och många har engagerat sig på facebook, Twitter, Instagram, Pintrest och bloggar.

Senast uppdaterad: den 20 augusti 2014 14:27
Inkludera denna artikel

Kopiera och klistra in denna kod till din blogg eller websida

Förhandsvisa